Το ιστολόγιό μας

 

Πως σχεδίαζαν τα οικοδομήματα κατά την αρχαιότητα; 1

 

Οι αρχαίοι ελληνικοί ναοί προκαλούν δέος για το σχεδιασμό και την κατασκευή τους. Πως όμως κατασκευάστηκαν; Υπήρξαν αρχιτεκτονικά σχέδια, στα οποία στηρίχθηκαν οι τεχνίτες ή η κατασκευή αρκούνταν στην επιτόπου επίβλεψη του αρχιτέκτονα;

Παρακάτω θα επιχειρηθεί μία διερεύνηση και ανάλυση βιβλιογραφικών πηγών και θα καταγραφούν οι διάφορες απόψεις για τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό των αρχαίων Ελλήνων.

Κατά τον Wolfrang Müller-Wiener, στο βιβλίο του ‘Η Αρχιτεκτονική στην Αρχαία Ελλάδα’, ενώ υπάρχει πλούσιο υλικό για να απαντηθούν ερωτήματα που αφορούν στην τεχνική, την τεχνουργία και τη στιλιστική της αρχαίας αρχιτεκτονικής, είναι δύσκολες οι απαντήσεις που αφορούν στους ανθρώπους που ασχολήθηκαν σ’ αυτούς τους τομείς, καθώς υπάρχει μικρός αριθμός γραπτών μαρτυριών….

Είναι σκόπιμο να αναφερθούν κάποια στοιχεία για τον όρο ‘αρχιτέκτων’ πριν αναλυθεί το ζήτημα της κατασκευής των ναών, των κτιρίων κλπ βάσει σχεδίου ή όχι.

Ο Müller-Wiener ότι αρχικά ο όρος ‘αρχιτέκτων’ δηλώνει επάγγελμα που συνδέεται με την ξυλουργική τέχνη, μεταγενέστερα όμως στις ασχολίες του ανήκει οτιδήποτε αφορά στη χρήση του λίθου, δηλ. το επάγγελμα του αρχιτέκτονα άλλαξε σημαντικά κατά τους έξι αιώνες της ελληνικής αρχιτεκτονικής.

Ο Βιτρούβιος στο έργο του ‘Decem libri de architectura’ παρουσιάζει τον αρχιτέκτονα ως ειδικό με πολύπλευρη μόρφωση, έμπειρο σε όλους τους κλάδους της αρχιτεκτονικής, αλλά συγχρόνως με γνώσεις μαθηματικών, φυσικής, κλπ. Σύμφωνα πάντα με τον Βιτρούβιο από νωρίς οι αρχιτέκτονες έπρεπε να διατυπώσουν σε κείμενο τα σχέδια για την ανέγερση του κάθε οικοδομήματος, αλλά είναι άγνωστες οι λεπτομέρειες του περιεχομένου των κειμένων αυτών. Αρχικά ήταν απλές κτιριακές περιγραφές, όπως οι λεγόμενες ‘συγγραφές’, αλλά από τον 4οαιώνα προστέθηκαν και εξηγήσεις και σταδιακά προσθέτονταν ζητήματα σχεδίου και διεύθυνσης. Επίσης δεν ήταν ιδιαίτερα διακριτή η διάκριση μεταξύ αρχιτέκτονα και πολιτικού μηχανικού, καθώς όπως προαναφέρθηκε ο αρχιτέκτονας κατείχε πολλές γνώσεις της ειδικότητας του.

Ακόμη είναι σκόπιμο να αναφερθούν κάποια στοιχεία που αφορούν στη διαδικασία εφαρμογής της οικοδομικής πολιτικής σε διάφορες περιόδους, π.χ μέχρι τον 5ο αιώνα, αναθέτες των έργων ήταν οι ηγεμόνες, ενώ με την μετάβαση στο δημοκρατικό πολίτευμα αναθέτες ήταν οι πολίτες μέσω της Βουλής. Λάμβαναν χώρα συσκέψεις στην Εκκλησία του Δήμου και συζητήσεις στη φάση του σχεδιασμού, π.χ σχετικά με την οριοθέτηση του κτιρίου και εγκρίνονταν οικοδομικά ψηφίσματα που συμπληρώνονταν με τις συγγραφές, που περιλάμβαναν περιγραφές των απαιτούμενων εργασιών. Οι περιγραφές βασίζονταν σε σκίτσα και μάλιστα αναφέρεται και επιλογή μεταξύ διαφόρων σχεδίων, όπως προκύπτει από τη διάσημη επιγραφή του 347/6 π.Χ. για τη σκευοθήκη και άλλες επιγραφές.

Σύμφωνα επίσης με πανεπιστημιακές παραδόσεις του καθηγητή Β.Κ. Λαμπρινουδάκη για τα οικοδομικά προγράμματα στην Αθήνα από το 479 έως το 431 π.Χ, ο ίδιος αναφέρει ότι στα προγράμματα για τα δημόσια έργα οι επιστάτες με τον αρχιτέκτονα έκριναν τα σχέδια που υπέβαλλαν οι ειδικοί ή το κοινό…

Ο Müller-Wiener αναφέρει ότι είναι αδιευκρίνιστο το χρονικό στάδιο της συνειδητής χρήσης σχεδίου στην ελληνική αρχιτεκτονική. Υπάρχουν βέβαια περιπτώσεις που μετά από ανάλυση των ευρημάτων μπορούν να διαφανούν στάδια αρχιτεκτονικού σχεδίου (ναός του Ακράγαντα, των Διδύμων). Όμως δεν υπήρχε καθολικότητα στα σχέδια, καθώς εξαρτιόταν από τοπικές ιδιαιτερότητες (απόψεις, παράδοση, τεχνικές και οικονομικές δυνατότητες).

Κατά τον 5ο αιώνα παρατηρείται συνδυασμός αναλογιών μεταξύ κάτοψης και ανωδομής (δωρική περιοχή), ενώ η ιωνική παρουσίαζε ελευθερίες στην ατομική σχεδίαση.

Από τον 4ο αιώνα εμφανίζεται συστηματικό σχέδιο βασισμένο σε κάνναβο (εμβάτη), όπου ήταν επαρκή απλά σκίτσα, αποκλείοντας την ύπαρξη προσχεδίων υπό κλίμακα, ενδεχόμενα και μοντέλων.

Ένα άλλο ζήτημα που παραμένει άγνωστο είναι το κατά πόσο το σχέδιο έπρεπε να είναι τελειωμένο πριν την έναρξη των εργασιών. Ο Müller-Wiener κατά την περιγραφή της οικοδομικής διαδικασίας αναφέρει ότι με την έναρξη των εργασιών, ο διευθύνων αρχιτέκτων προσδιόριζε την ακριβή θέση του κτίσματος και στη συνέχεια έδινε οδηγίες λεπτομερειών σε σχέδιο ‘παράδειγμα’ ή σε αχνάρι (στένσιλ, αναγραφεύς). Επίσης αναφέρει ότι υπήρχαν σχέδια λεπτομερειών στην κλίμακα του πρωτοτύπου, αν και αμφισβητήθηκε η ύπαρξη τους παρά τις επιγραφικές μαρτυρίες. Ο ίδιος επικαλείται την περίπτωση που στη Δήλο παραγγέλθηκε ξύλινος πίνακας με επίχρισμα για παράδειγμα πρόπυλου. Επίσης ισχυρίζεται ότι ‘σχεδιαστήρια’ της εποχής αποτελούσαν οι λειασμένες επιφάνειες των τοίχων (σηκός των Διδύμων) με σχέδια όχι μόνο αρχιτεκτονικών μελών αλλά και προσχέδιο του αετώματος. Μνημονεύει επίσης και την εύρεση μεγάλου αριθμού μολυβιών στα μπάζα του ναού της Αφαίας στην Αίγινα για να υποστηρίξει ότι υπήρχαν και προσχέδια που έγιναν με μολύβια. Τέλος, αναφέρει ότι για σπουδαία αρχιτεκτονικά μέλη (κιονόκρανα, τρίγλυφα κλπ)κατασκευάζονταν παραδείγματα στο μέγεθος των πρωτοτύπων.

Στη συνέχεια παρατίθενται οι θέσεις του Juko Ito που αναφέρονται στο βιβλίο του ‘Theory and Practice of Site planning in Classical Sanctuaries’. Αναφέρει λοιπόν ο Ito ότι το ζήτημα αν οι αρχαίοι αρχιτέκτονες εκπονούσαν αρχιτεκτονικά σχέδια αποτελεί ανοιχτή διαμάχη (argument) μεταξύ των σύγχρονων αρχαιολόγων και των ιστορικών της αρχιτεκτονικής, λόγω του ότι δεν έχει ακόμη ανακαλυφθεί καμία απόδειξη σχεδίου, χωρίς να σημαίνει όμως ότι επειδή δεν βρέθηκε μέχρι στιγμής κανένα σχέδιο, οι αρχιτέκτονες δεν σχεδίαζαν κατόψεις, όψεις ή τομές.

Κάποιοι αρχαιολόγοι, όπως ο Culton επιμένουν ότι δεν υπήρχαν σχέδια, επειδή οι περισσότεροι ναοί ήταν πρωτότυποι και δεν ήταν απαραίτητα τα σχέδια. Ο Ito παραθέτει την άποψη του Culton για την απουσία σχεδίων ως εξής: ‘στην ελληνική αρχιτεκτονική η κάτοψη όλου του ναού ήταν απλή και συμβατική και το καθήκον του αρχιτέκτονα ήταν να σχεδιάζει όχι σύνθετα σύνολα, αλλά να καθορίζει αναλογίες και λεπτομέρειες των μορφών. Άρα τα σχέδια κατόψεων και όψεων σχεδιασμένα σε περιορισμένη επιφάνεια με όργανα περιορισμένης ακρίβειας θα του πρόσφεραν μικρή βοήθεια και φαίνεται ότι οι Έλληνες αρχιτέκτονες ανέπτυξαν τεχνική σχεδιασμού χωρίς σχέδιο με κλίμακα’. Ο Ito κρίνοντας τις απόψεις αυτές κάποιων σύγχρονων επιστημόνων ως προκατειλημμένες, αναφέρει ότι έγιναν κάποιες ανακαλύψεις που αφορούν στο αρχιτεκτονικό σχέδιο, ενδιαφέρουσες και σημαντικές, που διαφωτίζουν πως προχωρούσαν οι αρχαίοι αρχιτέκτονες στο σχεδιασμό. Παραθέτει στη συνέχεια ευρήματα σχεδίων από 3 ναούς.

  1. Ναός του Απόλλωνα στα Δίδυμα (Μικρά Ασία)

Πως σχεδίαζαν τα οικοδομήματα κατά την αρχαιότητα; 3

www.greek-language.gr/Resources/ancient_greek/history/art

Ο Haselberger ανακάλυψε σειρά σχεδίων στο εσωτερικό του ναού, στο άδυτο συγκεκριμένα, που καταλαμβάνουν επιφάνεια 200τ.μ, που χρονολογούνται τον 3ο αιώνα π.Χ. κάποια είναι σε πραγματικό μέγεθος και κάποια σε κλίμακα 1:16.

Πως σχεδίαζαν τα οικοδομήματα κατά την αρχαιότητα; 2

 

 

 

https:/vialucispress.wordpress.com/2013/11/02/the-appearance-of-perfection-dennis-aubrey/capture;

Πως σχεδίαζαν τα οικοδομήματα κατά την αρχαιότητα; 4

Σχέδιο της βάσης ιονικού κίονα από το άδυτο του ναού του Απόλλωνα στα Δίδυμα της Ιωνίας, όπως τον αποτύπωσε οLotharHaselberber

 http:/arxaia-ellinika.blogspot.gr/2014/01/ta-mystika-sxedia-twn-arxaiwn-arxitektonwn.html;

  1. Σχέδια της πρόσοψης του Ναΐσκου του Ναού του Απόλλωνα στα Δίδυμα

Στον πίσω τοίχο του άδυτου του ναού βρέθηκε το σχέδιο της πρόσοψης του ναΐσκου. Δεν είναι ακριβώς η πρόσοψη, αλλά λεπτομέρεια του αετώματος και του γείσου σε κλίμακα 1:1.

  1. Σχέδια της πρόσοψης του ναού της Αθηνάς Πολιάδας στην Πριήνη

Σύμφωνα με τον Kőnig, που ανακάλυψε το σχέδιο, σχεδιάστηκε σε πέτρα του τοίχου του σηκού τον 3ο αιώνα π.Χ. πρόκειται μάλλον για σκίτσο παρά για όψη και ιδιαίτερα για το αέτωμα, σχεδιασμένο σε κλίμακα 1:48. Είναι σημαντικό εύρημα, γιατί είναι το πρώτο σχέδιο υπό κλίμακα της κλασικής αρχαιότητας που ανακαλύφθηκε.

Πως σχεδίαζαν τα οικοδομήματα κατά την αρχαιότητα; 5

www.flickr.com/photos/psulibscollections/5833078940/sizes;

  1. Σχέδια του Μακεδονικού Τάφου στην Αγγίστα

Ανακαλύφθηκε σχέδιο σε κλίμακα 1:1 για την κατανομή σε τρίγλυφα και μετόπες της όψης. Δεν είναι σχέδιο της πρόσοψης, αλλά εξυπηρετεί βοηθητικούς σκοπούς.

Ο Ito συνεχίζει τη διερεύνηση των αρχαίων αρχιτεκτονικών σχεδίων παρουσιάζοντας τα χαρακτηριστικά τους. Ισχυρίζεται ότι οι τοίχοι και τα δάπεδα φαίνεται ότι λειτουργούσαν σαν επιφάνειες σχεδίασης. Ούτε πάπυροι, ούτε περγαμηνές βρέθηκαν με αρχιτεκτονικά σχέδια λόγω του ότι ήταν ακριβά υλικά για σχέδια. Αλλά και να είχαν χρησιμοποιηθεί ήταν δύσκολο να διασωθούν γιατί ήταν φθαρτά υλικά. Όλα τα σχέδια εκτός από ένα ήταν σε κλίμακα 1:1 και ήταν σχέδια εφαρμογής ή λεπτομερειών. Ο Ito θεωρεί ότι το σχέδιο της όψης του ναού του Απόλλωνα στην Πριήνη υπό κλίμακα μας οδηγεί να υποθέσουμε ότι οι αρχαίοι αρχιτέκτονες σχεδίαζαν φτιάχνοντας κατόψεις και όψεις, δηλ. είχαν εκ των προτέρων μια συνολική εικόνα του οικοδομήματος πριν κατασκευαστεί, ώστε να αποφασίσουν για τις τελικές αναλογίες και διαστάσεις, ανεξάρτητα αν κατά τη διάρκεια της κατασκευής έκαναν διαφοροποιήσεις. Ένα ακόμη στοιχείο ενισχύει , κατά τον Ito, την ύπαρξη σχεδίου, η απόφαση δηλ. για τη θέση των κιόνων, όπου βέβαια χάριν της αισθητικής άποψης του αρχιτέκτονα ‘διόρθωναν’ με το μάτι την ακαμψία της γεωμετρικής ακρίβειας.

Τέλος, ο Ito εκθέτει τη δική του υπόθεση στον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό κατά την αρχαιότητα αναλύοντας τους δύο βασικούς παράγοντες σχεδιασμού, τις διαστάσεις και την αναλογία. Η επιλογή των διαστάσεων αποφασίζεται μέσα από μία πορεία, περίπου όπως και σήμερα: προσχέδια, βασικά σχέδια και τελικά σχέδια και στη συνέχεια ακολουθούν σχέδια λεπτομερειών. Ένας παράγοντας που επηρεάζει την επιλογή των διαστάσεων είναι οι αναλογίες, η συμμετρία των αρχαίων που οδηγεί στην αρμονία. Ο κάνναβος, ένας τρίτος παράγοντας, φαίνεται να βρίσκει εφαρμογή περισσότερο στην πολεοδομία, παρά στον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό και περισσότερο κατά την ελληνιστική και ρωμαϊκή περίοδο.

Τέλος, αναφέρονται οι απόψεις του J.J. Culton από το βιβλίο του ‘Greek architects at work- Problems of Structure and Design’. Ο Culton αναφέρει ότι ο αρχιτέκτονας αρχίζει τα έργα του από κάτω προς τα πάνω, οπότε τα όποια λάθη στη βάση είναι πολύ δύσκολο να διορθωθούν σε αντιδιαστολή με τον κεραμίστα, τον γλύπτη, το ζωγράφο που έχουν τη δυνατότητα να διορθώνουν τα έργα τους σε οποιοδήποτε στάδιο. Επομένως, ο αρχιτέκτων έχει ανάγκη τη δυνατότητα να βλέπει ολόκληρο το έργο του πριν κατασκευαστεί για να κρίνει τη μορφή του, τη λειτουργία του και τη δομή του. Συγχρόνως είναι απαραίτητο ο αρχιτέκτων να επικοινωνεί με τους κτίστες για να δείχνει τις απόψεις του για το σχεδιασμό, ενώ π.χ ένα άγαλμα είναι αποτέλεσμα δουλειάς ενός μόνο ατόμου.

Οι Έλληνες δεν είχαν γεννηθεί με τις τεχνικές του σχεδιασμού και είχαν μικρή βοήθεια στο θέμα του σχεδιασμού από τις παραδόσεις της αρχιτεκτονικής πριν τον 7ο αιώνα π.Χ. οι αρχιτέκτονες λοιπόν εκείνων των χρόνων ανέτρεχαν στις μεθόδους που χρησιμοποιούνταν στην Αίγυπτο και τη Μέση Ανατολή, όπου διασώθηκαν αποδείξεις αρχιτεκτονικού σχεδιασμού.

Προαναφέρθηκε η άποψη του Culton για το είδος της εργασίας του αρχιτέκτονα, την οποία τεκμηριώνει αναφέροντας ότι δεν βρέθηκαν κατόψεις ή όψεις, ούτε γίνεται αναφορά στην ελληνική λογοτεχνία πριν την ελληνιστική περίοδο. Προσπαθεί να τεκμηριώσει τις απόψεις του στο θέμα του σχεδίου που αποτελεί αναπάντητο ερώτημα, πιστεύοντας βέβαια ότι αυτές οι απόψεις του δεν έχουν καθολική αποδοχή. Οι επιγραφές που αναφέρονται στα κτίρια περιλαμβάνουν συγγραφές, συμβάσεις, λογαριασμούς που σχετίζονται με την οικοδομή και όχι την αρχιτεκτονική σύλληψη του έργου. Ένα τέτοιο παράδειγμα που βρέθηκε αφορούσε στο φρούριο του Πειραιά το 340 π.Χ. στις συγγραφές λοιπόν δεν γίνεται αναφορά σε σχέδια, κατόψεις και τομές, που θα ήταν αναμενόμενο αν υπήρχαν. Ο αρχιτέκτων βρισκόταν επιτόπου στο έργο, οπότε έδινε διευκρινήσεις και λεπτομέρειες σε παράδειγμα ή αναγραφέα. Η έννοια του παραδείγματος είναι ξεκάθαρη-δείγμα, μοντέλο, αλλά του αναγραφέα δεν είναι ξεκαθαρισμένη, αν σημαίνει περιγραφή ή σχέδιο στην αρχαία ελληνική γλώσσα, πάντα κατά τον Culton. Το ‘παράδειγμα’ χρησιμοποιούνταν για τρίγλυφα και μετόπες που απαιτούσαν τρισδιάστατο σχεδιασμό και φτιάχνονταν σε φυσικό μέγεθος. Αναρωτιέται βέβαια ο Culton αν τα παραδείγματα ‘έφτιαχνε ο αρχιτέκτονας ή έμπειροι τεχνίτες.

Ένα μόνο παράδειγμα πριν την ελληνιστική περίοδο υπό κλίμακα αναφέρεται από τον Ηρόδοτο και αφορά το ναό του Απόλλωνα στους Δελφούς και εικάζεται ότι αποτελεί μοντέλο ολόκληρου του κτιρίου. Ο Culton πάντως επιμένει ότι δεν υπάρχουν αποδείξεις για σχέδια πριν την ελληνιστική περίοδο. Ισχυρίζεται ότι εφόσον σχέδια κατόψεων και όψεων δεν αναφέρονται σε επιγραφές του 4ου αιώνα π.Χ, οπότε δεν πρέπει να χρησιμοποιήθηκαν τότε, είναι απίθανο να χρησιμοποιήθηκαν στον 6ο και 7ο αιώνα π.Χ.

Επίσης αναφέρει ότι στο δωρικό ναό, τα σημεία όπου ο σχεδιασμός των ανώτερων στοιχείων ελέγχεται από τα από κάτω τους είναι λίγα, δεν είναι απαραίτητο να προαποφασιστούν οι διαστάσεις τους. Κατά την κατασκευή ο αρχιτέκτονας μπορούσε να ελέγχει τις αναλογίες και τα μεγέθη στα επόμενα στάδια. Η δυσκολία που αντιμετώπιζαν οι αρχιτέκτονες αφορούσε στην ομοιόμορφη κατανομή των κιόνων και το πρόβλημα των τριγλύφων αποδεικνύει ακόμη περισσότερο ότι δεν δούλευαν πάνω σε σχέδια λεπτομερή φτιαγμένα πριν την κατασκευή.

Ισχυρίζεται ακόμα ο Culton ότι οι Έλληνες είχαν χαρακτηριστικά μέσα για τις ανάγκες του σχεδιασμού: οι κανόνες των αναλογιών που ήταν πολύ βασικοί έδιναν τη δυνατότητα να προβλέψουν την εμφάνιση του κτιρίου και να αντιμετωπίσουν τεχνικά προβλήματα, οπότε δεν χρειάζονταν το σχέδιο. Οι κανόνες των αναλογιών είχαν μυστικιστική σημασία για τους αρχαίους Έλληνες. Η εξέταση λεπτομερών αναφορών για κάθε ελληνικό κτίριο δείχνει ότι οι υπολογισμοί ήταν περισσότερο χρήσιμοι από το σχέδιο υπό κλίμακα.

Αλλαγές στις τεχνικές σχεδιασμού, κατά τον Culton, έγιναν κατά την ελληνιστική εποχή, καθώς κατασκευάστηκαν ποικίλα κτίρια, γυμνάσια, στοές, βουλευτήρια, κλπ. σε συγκροτήματα, οπότε προέκυψε η ανάγκη του σχεδίου. Ο Culton παραδέχεται ότι η κάτοψη αναφέρεται σε μια επιγραφή από την Πριήνη με τη λέξη ‘υπογραφή’. Αλλά εξηγεί ότι ο ναός αποπερατώθηκε το 2ο αιώνα και αποδίδεται σε κάποιον Ερμογένη, ο οποίος κατέγραψε τις καινοτομίες που εφάρμοσε στο ναό σε σχέδιο για να τις δείξει στους απογόνους του. Θεωρεί ότι η λέξη ‘υπογραφή’ δεν αντιστοιχεί στη λέξη ‘κάτοψη’. Τελειώνοντας, ο Culton αναφέρει ότι το σύστημα αναλογιών, η λεπτομερής γραπτή συγγραφή και τα ‘παραδείγματα’ σε φυσικό μέγεθος ήταν σε πλήρη ανάπτυξη τον 4ο αιώνα. Αργότερα, την ελληνιστική εποχή με επιρροές και από την Αιγυπτιακή αρχιτεκτονική, αναπτύχθηκε ένα σύστημα μεθόδων για ακριβή κάτοψη, όψη και προοπτική αναπαράσταση που καταγράφει ο Βιτρούβιος και χρησιμοποίησαν οι αρχιτέκτονες μέχρι τον 12ο αιώνα.

Μετά από την μελέτη των αποσπασμάτων των δύο αντιδιαμετρικών απόψεων για την υλοποίηση των ναών σύμφωνα με σχέδιο ή όχι, διαμόρφωσα την άποψη ότι οι αρχαίοι αρχιτέκτονες θα πρέπει να προχωρούσαν στην κατασκευή βάσει σχεδίου.

Πιστεύω ότι το σχέδιο ήταν απαραίτητο για τον ίδιο τον αρχιτέκτονα, ώστε να προχωρεί σε διορθώσεις για να καταλήξει στο επιθυμητό αποτέλεσμα, ακόμη και αν εφάρμοζε το σύστημα των αναλογιών. Επίσης με το σχέδιο μπορούσε ο αρχιτέκτονας να συνεργάζεται με τα συνεργεία των μαστόρων σε συνδυασμό με τα τρισδιάστατα μοντέλα σε φυσικό μέγεθος.

Κυρίως όμως οι αρχιτέκτονες πρέπει να εκπονούσαν σχέδια για να τα υποβάλλουν σε διαγωνισμούς ή στους ‘πελάτες’ για να τους ανατεθεί το έργο. Τα υποβαλλόμενα σχέδια θα πρέπει να είχαν ακρίβεια για να δίνουν όσο το δυνατόν πιστότερη εικόνα του έργου αποπερατωμένου. Σκίτσα θα πρέπει να γίνονταν στη φάση των προσχεδίων.

Το γεγονός ότι δεν βρέθηκαν σχέδια αποδίδω στην ποιότητα και την αντοχή των επιφανειών σχεδίασης, που ήταν από φθαρτά υλικά, γιατί ακριβώς δεν απασχολούσε τους αρχιτέκτονες η αντοχή τους στη διάρκεια του χρόνου, αλλά να επιτελέσουν το σκοπό τους μέχρι την υλοποίηση του οικοδομήματος, οπότε μπορεί και να μην φυλάσσονταν καν.

Πιστεύω ότι τα σχέδια (κατόψεις-όψεις) πρέπει να ήταν υπό κλίμακα, δηλ. οι αρχαίοι γνώριζαν το σχέδιο υπό κλίμακα, καθώς και η κλίμακα είναι κάποια σχέση αναλογία του σχεδίου με το φυσικό μέγεθος του κτιρίου και μάλιστα απλούστερη των αναλογιών που χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι στους ναούς.

Ελπίζω ότι στα επόμενα χρόνια η αρχαιολογική σκαπάνη θα έχει την τύχη να αξιωθεί ευρημάτων που θα τεκμηριώνουν αυτές τις απόψεις.

 

Πηγή :

Ιφιγένεια Κωτίτσα

www.decobook.gr

 

Αν η ιδέα να βάψετε μόνοι σας τους τοίχους ενός δωματίου για να αλλάξετε ή να φρεσκάρετε το χρώμα, σας ενθουσιάζει, αλλά η διαδικασία σας φαίνεται δύσκολή τότε δεν έχετε παρά να ακολουθήσετε τις παρακάτω οδηγίες. Ωστόσο, για ένα γρήγορο και σωστό αποτέλεσμα θα πρέπει να προετοιμάσετε καλά το χώρο και να ακολουθήσετε τα παρακάτω βήματα σχολαστικά.

Πώς βάφουμε τους τοίχους ενός δωματίου 1

 

Βήμα 1: Αδειάστε το χώρο από τα έπιπλα και τα αντικείμενα μεταφέροντας τα έξω από το δωμάτιο. Η δουλειά σας θα γίνει ιδιαίτερα δύσκολη αν εργάζεστε ανάμεσα σε έπιπλα, στοίβες βιβλίων κλπ. Όσον αφορά σε εκείνα τα έπιπλα που δεν μπορείτε να μετακινήσετε έξω από το δωμάτιο, για παράδειγμα ένα μεγάλο καναπέ, θα πρέπει να τα τοποθετήσετε στο κέντρο του δωματίου και να τα σκεπάσετε, με παλιά υφάσματα ή με μια πλαστική μεμβράνη.

Θα πρέπει επίσης να αφαιρέσετε τις κουρτίνες και να καλύψετε με πλαστικές σακούλες τυχόν κρεμαστά φωτιστικά. Σε αυτό το στάδιο συνιστάται να αφαιρέσετε τις πρίζες και τους διακόπτες. Ωστόσο, αν διστάζετε ή φοβάστε ότι δεν θα μπορέσετε να τα τοποθετήσετε ξανά, τότε μπορείτε να τα αφήσετε πάνω στους τοίχους και να τα καλύψετε αργότερα με χαρτοταινία.

Βήμα 2: Αφαιρέστε τα καρφιά από τους τοίχους και γεμίστε τις τρύπες και τις ρωγμές με στόκο. Εξετάστε προσεκτικά το χώρο ώστε να μην σας ξεφύγει κάποια τρυπούλα. Αφού στεγνώσει ο στόκος τρίψτε με γυαλόχαρτο. Ο τοίχος πιθανόν να χρειάζεται και ξύσιμο με σπάτουλα, για παράδειγμα αν το προηγούμενο χρώμα έχει ξεφλουδίσει.

Βήμα 3: Αφού στεγνώσει ο στόκος, καλό θα είναι να καθαρίσετε τον τοίχο από βρωμιές, λεκέδες, καπνό τσιγάρων, ιστούς αράχνης, κλπ. Το χρώμα εφαρμόζει καλύτερα σε καθαρούς τοίχους ενώ αν υπάρχουν λιπαροί λεκέδες, αυτοί χαλούν την ομοιομορφία του νέου χρώματος. Για το καθάρισμα, χρησιμοποιείστε απορρυπαντικό πιάτων διαλυμένο σε ζεστό νερό και ένα απαλό σφουγγάρι. Για καλύτερα αποτελέσματα μπορείτε να στραγγίζετε το βρώμικο σφουγγάρι σε ένα δεύτερο κουβά. Ξεπλύνετε τους τοίχους με καθαρό νερό και αφήστε να στεγνώσουν καλά.

Βήμα 4: Καλύψτε το πάτωμα με εφημερίδες, με ρολά χαρτιού, με πλαστική μεμβράνη ή με παλιά ρούχα. Ενδεχόμενα, να χρειαστεί να κολλήσετε τις εφημερίδες και τα χαρτιά με κολλητική ταινία, ώστε να παραμένουν σταθερά στο δάπεδο. Έξω από το δωμάτιο τοποθετήστε στο πάτωμα ένα παλιό ρούχο ή ένα πατάκι για να σκουπίζετε τα πόδια σας.

Πώς βάφουμε τους τοίχους ενός δωματίου 2

Βήμα 5: Καλύψτε με χαρτοταινία τα σημεία που δεν θέλετε να βαφούν, όπως για παράδειγμα τις πλευρές των κουφωμάτων, τους διακόπτες και τις πρίζες (εφόσον δεν τους έχετε αφαιρέσει), το σοβατεπί, τις γύψινες διακοσμήσεις κλπ. Αν δεν έχετε γύψινη διακόσμηση στην γωνία μεταξύ τοίχων και οροφής, θα πρέπει να τοποθετήσετε χαρτοταινία στο περίγραμμα της οροφής.

Πώς βάφουμε τους τοίχους ενός δωματίου 3

Βήμα 6: Ξεκινήστε από τα δύσκολα σημεία, που δεν μπορεί να φτάσει το ρολό. Πάρτε ένα πινέλο, και ξεκινήστε να βάφετε τις γωνίες των τοίχων.

Πώς βάφουμε τους τοίχους ενός δωματίου 4

Βήμα 7: Συνεχίστε με το πινέλο, βάφοντας περιμετρικά από τις πόρτες και τα παράθυρα.

Πώς βάφουμε τους τοίχους ενός δωματίου 5

Βήμα 8: Συνεχίστε να βάφετε με το πινέλο δύσκολες γωνίες, όπως γύρω από πρίζες και διακόπτες και στα σημεία που ενώνονται οι τοίχοι με την οροφή. Όπως σημειώθηκε, αν δεν υπάρχει γύψινη διακόσμηση τότε θα πρέπει να προστατέψετε την οροφή με χαρτοταινία ή διαφορετικά να βάψετε αργά και προσεκτικά με το πινέλο.

Πώς βάφουμε τους τοίχους ενός δωματίου 6

Βήμα 9: Αφού τελειώσετε με τα δύσκολα σημεία, μπορείτε να συνεχίσετε με το ρολό. Ξεκινήστε από τις μικρότερες επιφάνειες, για παράδειγμα εκατέρωθεν των πορτών, βάφοντας με κατακόρυφες κινήσεις.

Πώς βάφουμε τους τοίχους ενός δωματίου 7

Βήμα 10: Συνεχίστε με τις μεγάλες επιφάνειες. Αρχικά, κάντε με το ρολό κάντε διαγώνιες βουρτσιές (για παράδειγμα σε σχήμα Μ ή W).

Πώς βάφουμε τους τοίχους ενός δωματίου 8

Βήμα 11: Συνεχίστε βάφοντας κατακόρυφα. Απομακρυνθείτε λίγο και περάστε με χρώμα τα σημεία που σας φαίνονται αραιά. Επίσης μπορείτε να ξαναπεράσετε με πινέλο τις γωνίες και τα δύσκολα σημεία.

 

Βήμα 12: Αφήστε να στεγνώσει ο χώρος για 24 ώρες και περάστε 2ο χέρι, εφόσον χρειάζεται. Προσοχή οι χαρτοταινίες θα πρέπει να αφαιρεθούν λίγες ώρες μετά το τελευταίο χέρι και ποτέ μετά από 48 ώρες. Όταν στεγνώσει το χρώμα, η αφαίρεση των χαρτοταινιών είναι δύσκολη και πολλές φορές ξεφλουδίζει το χρώμα.Πώς βάφουμε τους τοίχους ενός δωματίου 9

Πηγή :

www.decobook.gr

 

Δημιουργήστε ένα Παραμυθένιο Βρεφικό Δωμάτιο που δε Γνωρίζει… Φύλο! 1

 

 

Περιμένετε τον πελαργό αλλά θέλετε το φύλο του παιδιού να παραμείνει έκπληξη; Δείτε πώς μπορείτε να φτιάξετε ένα υπέροχο βρεφικό δωμάτιο αποφεύγοντας το γαλάζιο και το ροζ.

Μπορεί να θέλετε να το κρατήσετε για έκπληξη ή απλά να επιθυμείτε να σπάσετε τα καθιερωμένα πρότυπα αποφεύγοντας του τόνους του γαλάζιου και του μπλε-όπως και να έχει αυτό δε σημαίνει ότι η διακόσμηση του βρεφικού δωματίου υπεράνω φύλου είναι πιο δύσκολη υπόθεση. Λάβετε υπόψη σας τις παρακάτω συμβουλές και δείτε πόσο εύκολο  είναι να φτιάξετε ένα μοναδικό, ζεστό χώρο έξω από τα συνηθισμένα!

Χρώμα Αν νομίζετε ότι το μόνο χρώμα που βασιλεύει στα βρεφικά δωμάτια, πέραν του ροζ και του γαλάζιου, είναι το μπεζ, κάνετε λάθος! Είναι γεγονός ότι τα κλασικά ουδέτερα χρώματα, όπως το ιβουάρ και το μπεζ, θα φωτίσουν το χώρο που θα φιλοξενήσει το μικρό σας. Ωστόσο, το ίδιο κάνουν το λευκό αλλά και το ανοιχτό γκρι—ειδικά αν τα ταιριάξετε με καλύμματα, έπιπλα ή αντικείμενα στις αποχρώσεις του κοραλί, του κίτρινου και του γαλαζοπράσινου. Άλλοι αντίστοιχοι χρωματικοί συνδυασμοί που μπορείτε να δοκιμάσετε είναι το σκούρο μπλε με το χρώμα της μέντας αλλά και το πράσινο με τις ζωηρές αποχρώσεις του κίτρινου.

 

Δημιουργήστε ένα Παραμυθένιο Βρεφικό Δωμάτιο που δε Γνωρίζει… Φύλο! 2

Υφή, μοτίβα και μέγεθος Κι όμως παίζουν σημαντικό ρόλο στο να κάνετε το χώρο του μικρού σας πιο ενδιαφέρον, χαριτωμένο και παιχνιδιάρικο-ειδικά αν το κυρίαρχο χρώμα του βρεφικού δωματίου είναι το μπεζ ή το ιβουάρ. Δοκιμάστε λοιπόν να συνδυάσετε στον ίδιο χώρο έπιπλα και διακοσμητικά αντικείμενα κατασκευασμένα από διαφορετικά φυσικά υλικά (π.χ. ξύλο, μέταλλο). Σε ό,τι αφορά τα διακοσμητικά μαξιλάρια, κλινοσκεπάσματα και καλύμματα, μη φοβηθείτε να συνδυάσετε μεταξύ τους διαφορετικά μοτίβα για να δώσετε στο χώρο ένα πιο παιχνιδιάρικο ύφος. Τέλος, για ένα πιο ενδιαφέρον οπτικό αποτέλεσμα, δώστε όγκο στο χώρο σας παίζοντας με το μέγεθος των επίπλων σας. Για παράδειγμα, αν η κούνια του παιδιού ακολουθεί καθαρές, μίνιμαλ γραμμές, μπορείτε να «σπάσετε» την αυστηρότητά της τοποθετώντας δίπλα της μία μεγάλη πολυθρόνα με έντονες καμπύλες.

Θέμα Τα αυτοκίνητα και οι πεταλούδες μάλλον αποτελούν τα πιο συνηθισμένα θέματα που χρησιμοποιούνται στη διακόσμηση των βρεφικών δωματίων. Αυτό, ωστόσο, δε σημαίνει ότι για εσάς που δε γνωρίζετε ακόμα το φύλο του παιδιού σας, δεν υπάρχουν πολλά ενδιαφέροντα θέματα με βάση τα οποία μπορείτε να διακοσμήσετε το δωμάτιο του νέου μέλους της οικογένειας. Η θάλασσα, τα εξωτικά ζώα ακόμα και οι αγαπημένοι σας παιδικοί ήρωες, τα παραμύθια και οι ταινίες είναι μόνο μερικές από τις πηγές από τις οποίες μπορείτε να αντλήσετε έμπνευση. Αν αυτά δεν σας κάνουν, δεν έχετε παρά να κοιτάξετε ψηλά ή γύρω σας: τα αστέρια, τα σύννεφα, τα χρωματιστά αερόστατα ή ακόμα και οι σιλουέτες κτιρίων αποτελούν μερικά από τα πιο ενδιαφέροντα και χαριτωμένα θέματα για να δημιουργήσετε ένα υπέροχο unisex βρεφικό δωμάτιο.

Πηγή :

www.faysbook.gr

7 Διακοσμητικές Παρεμβάσεις για Γρήγορη Ανανέωση 1

 

 

Κάντε γρήγορη ανανέωση στη διακόσμηση του χώρου σας και μετατρέψτε το σπίτι σας σε ναό κομψότητας και πολυτέλειας με 7 εύκολα τρικ!

Έχετε πιάσει τον εαυτό σας να αναρωτιέται πώς θα ανανεώσετε το στυλ του σπιτιού σας και να του χαρίσετε κομψό και πολυτελές ύφος; Αν η απάντηση είναι θετική σας έχουμε πολύ καλά νεά: οι ερωτήσεις σταματούν εδώ! Παρακάτω θα βρείτε εύκολους τρόπους για να δώσετε στο σπίτι σας μία νότα διαχρονικότητας και να το κάνετε πιο φιλόξενο και ζεστό.

 

7 Διακοσμητικές Παρεμβάσεις για Γρήγορη Ανανέωση 2

Πορσελάνη Η πορσελάνη είναι ένα υλικό ταυτισμένο με την πολυτέλεια. Προσθέτωντας μια σειρά από πορσελάνινα βάζα σε μοντέρνες γραμμές, διαφορετικά μεγεθή και στιλ στο coffee table ή τα ράφια της βιβλιοθήκης σας, θα αποδώσετε αμέσως στο χώρο σας το σικ αποτέλεσμα που πάντα αναζητούσατε.

Γωνίες Αξιοποιήστε έξυπνα όλους τους χώρους του σπιτιού σας, δημιουργώντας νέους άνετους χώρους όπου μπορείτε εσείς και οι καλεσμένοι σας να κάθεστε. Για παράδειγμα, μπορείτε να φτιάξετε μια ξεχωριστή γωνία στην κουζίνα σας για να απολαμβάνετε  άνετα το πρωινό με τους αγαπημένους σας ανθρώπους. Με αυτόν τον τρόπο, δεν θα ανανεώσετε μόνο το ύφος του χώρου, αλλά και τις προσωπικές σχέσεις σας!

 

7 Διακοσμητικές Παρεμβάσεις για Γρήγορη Ανανέωση 3

Μαύρο και πορτοκαλί Ο συνδυασμός δύο έντονων χρωμάτων, όπως είναι το μαύρο και το πορτοκαλί, είναι μεν τολμηρός, αλλά θα προσθέσει άμεσα πολυτέλεια στο σπίτι σας. Παράλληλα, ανανεώνει το χώρο σας χαρίζοντας του μοντέρνα αίσθηση. Για ενισχύσετε το αποτέλεσμα, δεν έχετε παρά να προσθέσετε χρυσές λεπτομέρειες στο χώρο ώστε να αναδείξετε ακόμα περισσότερο τον πολυτελή σχεδιασμό.

Λάμψη Δεν έχει σημασία εάν το σπίτι σας είναι μικρό ή μεγάλο: πάντα υπάρχει χώρος (και τρόπος) για το κάνετε πιο λαμπερό. Φυσικά, το χρυσό και το ασημί αποτελούν τα ιδανικά χρώματα για να το καταφέρετε. Για να δώσετε μία πινελιά κομψότητας στους χώρους σας, δοκιμάστε να εντάξετε σε αυτούς διακοσμητικά είδη (πχ. καθρέφτες, μαξιλάρια, φωτιστικά) σε διαφορετικές αποχρώσεις τους.

 

7 Διακοσμητικές Παρεμβάσεις για Γρήγορη Ανανέωση 4

Κουρτίνες Χαρίστε αίσθηση πολυτέλειας και πρωτοτυπίας και στιλ στο υπνοδωμάτιο κρεμώντας κουρτίνες πίσω από το κεφαλάρι του κρεβατιού σας. Επιπλέον, οι κουρτίνες θα κάνουν το χώρο να φαίνεται μεγαλύτερος μιας και ο όγκος τους δημιουργεί την αίσθηση του βάθους.

Μικροί τοίχοι; Μεγάλα αποτελέσματα! Μην αφήνετε κανέναν ελεύθερο χώρο στους τοίχους σας να πάει χαμένος. Εάν, για παράδειγμα, υπάρχει κενός χώρος αναμεσα σε δύο παράθυρα, προσθέστε στο διάστημα αυτό ένα μικρό πάγκο κι έναν καθρέφτη για να δημιουργήσετε ένα μικρό γραφείο το οποίο μπορείτε να χρησιμοποιείτε όλες τις ώρες της ημέρας.

Έργα τέχνης Ξεχαστε για λίγο τις κλασικές ελαιογραφίες ή μεταξοτυπίες  γνωστών ζωγράφων. Εάν θέλετε να αναβαθμίσετε το σπίτι σας, αντικαταστήστε έναν παλιό πίνακα με ένα ευφάνταστο έργο τέχνης φτιαγμένο από ανεπάντεχα και περίεργα υλικά.

Πηγή :

www.faysbook.gr